Stamceller kodet for å bli leddbrusk

Sommeren 2019 markerte lanseringen av et revolusjonerende legemiddel for behandling av haltheter hos hester med bruskskader i ledd ved Forus hesteklinikk. Boehringer Ingelheim introduserte Articell Forte, og resultatene har vært imponerende.

Gode resultater er dokumentert både på travhester, islandshester og ridehester. Bruskskader, spesielt osteoartritt, utgjør 60 prosent av årsakene til haltheter hos hester. Denne lidelsen skader leddbrusken, svekkende bruskcellene som produserer det strukturelle nettverket for strekkfasthet og støtdemping.

Symptomer på leddbetennelse inkluderer økt leddvæske, hevelse i og rundt leddet, uklar leddvæske, og tynnere leddvæske som ikke smører leddet optimalt. Tidlig behandling er avgjørende, og Articell Forte har vist seg å være effektiv. Tradisjonelle behandlinger som kortisonpreparater, polysulferte glykosaminglykaner (Adequan), og hyaluronsyre gir symptomlindring, men Articell Forte tar behandlingen et skritt videre.

Articell Forte inneholder forprogrammerte stamceller som er designet for å fremme produksjonen og regenereringen av leddbrusk. Dette er en ny tilnærming som går utover å kun dempe betennelse og smerte. Stamcellene, som er nedfrosset og kostbare, har vist seg å behandle selve lidelsen og ikke bare symptomene. Den vitenskapelig beviste effekten gjør at Articell Forte gir nye muligheter for heling av leddlidelser. Noen forsikringsselskaper dekker behandlingen, og produktet representerer et betydelig fremskritt innen leddbehandling hos hester. Det er spennende nye resultater ved behandling av spatthester med stamceller.