PRP og IRAP

Vi tilbyr avanserte behandlingsmetoder for skadede hester ved hjelp av PRP (platelet-rich plasma) og IRAP (interleukin-1-reseptorantagonist) ved Forus Hesteklinikk.

I de senere årene har både human- og veterinærmedisinen omfavnet nyskapende tilnærminger til behandling av skader og betennelsestilstander i ledd, sener, og ligamenter.

IRAP-behandling: IRAP står for interleukin-1-reseptorantagonist, et betennelsesdempende protein som naturlig dannes i kroppen ved betennelsestilstander. Vår IRAP-behandling involverer å ta blod fra den syke eller skadede hesten og bearbeide det til autologt kondisjonert serum (AKS) over ca. 24 timer. Dette serumet, som er rikt på hestens egne betennelseshemmende og regenerative stoffer, brukes deretter lokalt på skadestedet. IRAP inneholder ingen eksterne legemidler, kun hestens eget betennelsesdempende biologiske materiale.

PRP-behandling: Platelet-rich plasma, eller PRP, er en annen banebrytende tilnærming basert på lignende prinsipper. Denne metoden involverer å ta blod fra den skadde hesten, bearbeide prøven for å konsentrere antallet blodplater og vekstfaktorer, og deretter injisere dette i det skadede området. PRP har vist seg effektivt for behandling av leddbetennelser, slimposebetennelser, bløtvevsskader, samt senes- og ligamentskader.

For å forsterke den regenerative virkningen av PRP tar prosessen med å lage en PRP-prøve og forberede den for injeksjon rundt 45 minutter. Resultatene av denne behandlingen er tydelig illustrert i vedlagte bilder, hvor blodet behandles og sentrifugeres flere ganger for å oppnå en konsentrert væske full av blodplater.

Vi ser betydelig positiv effekt av disse behandlingsmetodene, spesielt hos hester med større seneskader. Vårt erfarne team er klare til å veilede deg gjennom prosessen og diskutere om din hest kan ha nytte av disse innovative behandlingene. Ta gjerne kontakt for mer informasjon eller for å avtale en konsultasjon.