Hovbyll

Dersom hesten plutselig viser tegn på halthet, kan det være en hovbyll, som er den vanligste diagnosen i slike tilfeller. Heldigvis er brudd mer sjeldent. En hovbyll kan imidlertid også presentere seg med mindre symptomer, som lett halting, hevelser oppover beina, og kraftig pulsering i blodårene i pipa.

For å sjekke puls, føler man innsiden av forbeinet mellom gaffelbåndet og den dype bøyesenen. På bakbeinet finner man blodkarene på utsiden av pipa mellom pipe og gaffelbåndet. Puls kan også kjennes ved kodesenebeina på både for- og bakbein.

En hovbyll er en bakteriell infeksjon i hovens bløtvev, ofte utløst av skader i hovkapselen eller sålen som gir bakterier adgang. Uten en utløpskanal for pus vil trykket bygge seg opp, og smerten kan være intens. Veterinær bør tilkalles for å utelukke alvorlige tilstander og for å behandle hovbyllen.

Veterinæren bruker en visitertang for å lokalisere smerte ved å trykke på ulike deler av hoven og inspiserer den ved å rense og frese den ut. Hovbyllen kan av og til være vanskelig å finne, og røntgen kan brukes for å lokalisere den. Skoen fjernes, og behandlingen innebærer å lage en drenerende åpning, gi smertestillende og betennelsesdempende medisiner. Antibiotika brukes sjelden, med mindre det er en betydelig hevelse/lymfangitt.

Etter drenering lokalbehandles såret, og hoven bandasjeres for å forhindre inngang for flere bakterier. Bruk av boots på utsiden av bandasjen anbefales. Uten drenering kan betennelsesvæsken finne alternative utveier, for eksempel ved kronranda, og forårsake større indre skader i hoven. Tidlig håndtering er derfor avgjørende for å unngå slike komplikasjoner.