Kolikk – symptomer, undersøkelse og diagnostikk

Kolikk er et symptom som betyr “vondt i magen”

Symptomer kan variere fra lett nedstemthet, nedsatt mat- og drikkelyst, til ekstreme smerter hvor hesten ruller seg, legger seg ned og reiser seg igjen, skraper med frambeina og kaster seg mot veggen. Andre symptomer kan være skraping, strekking av buken som om de stiller seg opp for å tisse eller kikking mot flanken.

Sykehistorien (anamnesen) er viktig for at veterinæren skal komme fram til riktig diagnose.
Spørsmål du kan bli stilt er:
Hvordan har hesten oppført seg den siste tiden? Har den hatt tydelige smerter? Hvordan har dette artet seg? Har den hatt avføring?
Hvis hoppe, er den drektig?
Hva slags fôr får den og hvilke mengder? Har det vært fôrbytte i det siste og hvordan foregikk dette?
Har den hatt lignende symptomer tidligere?
Har andre hester på stallen hatt lignende symptomer?
Ormekur: Når og hvilken type?

Undersøkelsen begynner gjerne med observasjon av hesten og fortsetter med en generell klinisk undersøkelse. Der inngår puls, temperatur, respirasjon, slimhinner tarmbevegelser, palpasjon(undersøkelse med hendene for hevelser, varme smerte osv).
Andre undersøkelser som også gjerne blir utført er rektalisering, blodprøve og nedlegging av nese-svelgsonde.
Ved hesteklinikker kan mer avanserte undersøkelsesmetoder også benyttes.

Når undersøkelsene er gjort gjør veterinæren seg opp en formening om diagnose, og behandling iverksettes ut fra den.

Det er en rekke ulike diagnoser som kan gi same symptombilde. Det er derfor viktig å kontakte veterinæren dersom symptomene ikke er forbigående i løpet av relativt kort tid.

Eksempler på årsaker til kolikksymptomer er:
• Forstoppelse
• Betennelser i tarm
• Feilleie av tarmavsnitt og vridninger (tarmslyng)
• Obstruksjoner av tarm (De kan f.eks. sette seg fast i rifter i tarmkrøset, få en fettkul slengt rundt seg eller gå inn i hverandre)
• Innvollsparasitter
• Gassutspilte tarmer og spasmer i tarmveggen
• Sandavleiringer
• Magesår, utspilning av magesekk.
• Svulster
• Brokk
• Livmordreining

Som dere skjønner er det veldig mange årsaker som kan gi samme symptomer. Ikke alltid er årsaken den man tror ved første besøk, og tett oppfølging av kolikkhesten er viktig for å revurdere diagnosen dersom hesten ikke responderer på behandling som forventet.
Vær ekstra på vakt nå på høsten da det er mye fôrendringer, endret drikkemønster, endrede treningsrutiner osv.

Dersom du ser kolikksymptomer, hva kan du gjøre selv?
• Ta bort alt fôr! Kan tilbys lunkent vann.
• Leie 10-15 min, 5 min hvile, leie 10-15 min osv.
• (Parafin??? Personlig anbefaler jeg ikke det, da det er risiko for at det kommer i lungene når man gir det med flaske og ikke sonde. Parafin løser heller ingen forstoppelse og har begrenset terapeutisk effekt på de aller fleste årsakene til kolikk)
• Ringe veterinær dersom ingen bedring på 0,5-1 time eller ved forverring av tilstanden.
• Hvis hesten ikke kan kontrolleres, pass deg selv!!!
Hva mer kan du gjøre selv?
• Telle pulsfrekvens (normalt 28-40 slag/min)
• Telle respirasjonsfrekvens (normalt 8-16 åndedrag/min)
• Måle temperatur (normalt 37,5-38˚C)
• Se på fargen på slimhinnene (normalt lys rosa), og telle kapillærfylningstid (trykk på tannkjøttet og se hvor raskt det blir rosa igjen. Normalt 1-2s)
• Se om hesten har hatt avføring eller ikke.

Kilde: Hestepraktiserende veterinærers forening